همه چیز درباره داده ها، تحلیل داده ها، یادگیری ماشین و...

ساخت وبلاگ
چرا به RESTful APIها نیاز داریم؟
فرض کنید می‌خواهید از اپلیکیشن Book My Show استفاده کنید. واضح است که این اپلیکیشن به داده‌های ورودی بسیاری نیاز دارد، چون داده‌های موجود در آن استاتیک (Static) نیستند. اطلاعاتی مثل زمان اکران فیلم‌های مختلف یا شهرهای مختلفی که فیلم‌هایی با زبان‌های مختلف را در سانس‌های مختلف نمایش می‌دهند. این داده‌ها هرگز استاتیک نیستند، که نشان می‌دهد داده‌های این نوع اپلیکیشن‌ها مدام تغییر می‌کنند.
 
حالا فکر می‌کنید ما این داده‌ها را از کجا می‌آوریم؟
این داده‌ها را اغلب از سرورها می‌گیریم که بیشتر با عنوان وب‌سرورها (Web Server) شناخته می‌شوند. کلاینت (Client) از طریق یک API اطلاعات موردنیازش را از سرور درخواست می‌کند (Request) و سرور به درخواست کلاینت پاسخ (Response) می‌دهد.
در اینجا، پاسخی که کلاینت دریافت می‌کند، یک صفحه‌ی وب HTML است. اما فکر می‌کنید که آیا این پاسخی مناسب به درخواست شماست
خُب، فرض می‌کنیم که پاسخ شما “نه” باشد. چون ترجیح می‌دهید که داده‌هایتان را به صورت فرمتی ساختاریافته دریافت کنید، نه یک صفحه‌ی وب کامل.
به همین دلیل، داده‌ای که سرور در پاسخ به درخواستتان برمی‌گرداند اغلب به فرمت JSON یا XML است. هر دو فرمت JSON و XML ساختاری سلسله‌ مراتبی به داده می‌دهند.
 
برای مطالعه بیشتر درمورد Rest Ful APIها اینجا کلیک کنید.
همه چیز درباره داده ها، تحلیل داده ها، یادگیری ماشین و......
ما را در سایت همه چیز درباره داده ها، تحلیل داده ها، یادگیری ماشین و... دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : Admin93 bigdata بازدید : 82 تاريخ : يکشنبه 14 اسفند 1401 ساعت: 13:58

پاکسازی داده‌ ها (Data cleaning)، شامل شناسایی و رفع خطاهای احتمالی داده‌ها برای بهبود کیفیت آنهاست. در این فرآیند، شما داده‌های «کثیف» را شناسایی، بررسی، تجزیه و تحلیل، اصلاح یا حذف می‌کنید تا مجموعه داده‌های خود را پاکسازی کنید. داده‌های کثیف به معنی ناهماهنگی‌ها و خطاها هستند که می‌توانند از هر بخش فرآیند تحقیق، مانند طراحی ضعیف، اندازه گیری غلط، ورود داده‌های ناقص و… به دست آیند.
 
تمیز کردن داده‌ها، ممکن است به صورت تعاملی با ابزارهای داده کاوی یا به صورت پردازش هسته‌ای از طریق اسکریپت‌ها انجام شود. پس از فرآیند پاکسازی، لازم است مجموعه داده‌ها با سایر مجموعه‌های مشابه در سیستم سازگار باشد.
اگر به مبحث پاکسازی داده ها علاقه دارید روی لینک زیر کلیک کنید.
همه چیز درباره داده ها، تحلیل داده ها، یادگیری ماشین و......
ما را در سایت همه چیز درباره داده ها، تحلیل داده ها، یادگیری ماشین و... دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : Admin93 bigdata بازدید : 94 تاريخ : دوشنبه 24 بهمن 1401 ساعت: 13:48

یک شبکه باور عمیق راه حلی برای مشکل کنترل توابع هدف غیر محدب و حداقل های محلی در هنگام استفاده از پرسپترون چند لایه معمولی است. این نوع جایگزین یادگیری عمیق شامل لایه‌های چندگانه متغیرهای پنهان با اتصال بین لایه‌ها است. شبکه باور عمیق را می توان به عنوان ماشین‌های بولتزمن محدود شده (‏RBM) در نظر گرفت که در آن هر لایه پنهان زیر شبکه به عنوان لایه ورودی قابل‌مشاهده برای لایه مجاور شبکه عمل می‌کند. آن پایین‌ترین لایه قابل‌مشاهده را به یک مجموعه آموزشی برای لایه مجاور شبکه تبدیل می‌کند. به این ترتیب، هر لایه شبکه به صورت مستقل و حریصانه آموزش داده می‌شود. متغیرهای پنهان به عنوان متغیرهای مشاهده‌شده برای آموزش هر لایه از ساختار عمیق استفاده می‌شوند. الگوریتم آموزشی برای چنین شبکه باور عمیقی به شرح زیر ارائه شده‌است:
 
یک بردار ورودی را در نظر بگیرید یک ماشین بولتزمن محدود شده را با استفاده از بردار ورودی آموزش دهید و ماتریس وزن را به دست آورید. ​دو لایه پایین‌تر شبکه را با استفاده از این ماتریس وزنی بردار ورودی جدید را با استفاده از شبکه (‏RBM)‏از طریق نمونه‌برداری یا فعال‌سازی متوسط واحدهای مخفی تولید کنید. ​این روند را تکرار کنید تا به دو لایه بالایی شبکه برسید. ​تنظیم دقیق شبکه باور عمیق بسیار شبیه به شبکه پرسپترون چند لایه است.
برای برای مطالعه بیشتر درمورد الگوریتم های یادگیری عمیق روی لینک زیر کلیک کنید.
همه چیز درباره داده ها، تحلیل داده ها، یادگیری ماشین و......
ما را در سایت همه چیز درباره داده ها، تحلیل داده ها، یادگیری ماشین و... دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : Admin93 bigdata بازدید : 116 تاريخ : شنبه 17 دی 1401 ساعت: 12:41

روش‌های یادگیری بدون نظارت در تجزیه و تحلیل‌های اکتشافی خیلی مفید هستند زیرا قادرند ساختار را به طور خودکار در داده شناسایی کنند. برای نمونه، اگر تحلیلگری بخواهد مصرف‌کنندگان را تفکیک کند، روش‌های یادگیری بدون نظارت می‌تواند شروع بسیار خوبی برای تحلیل باشد. در مواردی که بررسی روندهای موجود در داده‌ها برای انسان امکان‌ناپذیر است، روش‌های یادگیری بدون نظارت می‌توانند بینش مناسبی فراهم کرده و برای آزمودن تک‌تکِ فرضیه‌ها به کار برده شوند. کاهش بُعد به روش‌هایی اطلاق می‌شود که داده‌ها را با استفاده از ویژگی‌ها یا ستون‌های کمتری به نمایش می‌گذارند.
 
روش‌های یادگیری بدون نظارت در اجرای این روش «کاهش بعد» کاربرد دارد. در یادگیری ارائه، یادگیری روابط میان ویژگی‌های فردی در دستور کار قرار می‌گیرد. لذا این فرصت برایمان ایجاد می‌شود تا داده‌های خود را با استفاده از ویژگی‌های پنهان  ارائه کنیم. این ساختارهای پنهان معمولا با تعداد ویژگی های کمتری نسبت به ویژگی های اولیه نمایش داده می‌شوند، همین مسئله به ما اجازه می‌دهد که پردازش بیشتری با حساسیت کمتری بر روی داده ها داشته باشیم، همچنین از این طریق ویژگی های اضافی حذف می‌گردند.
برای مطالعه بیشتر درمورد یادگیری بدون نظارت به وبسایت بیگ پرو1 مراجعه کنید.
همه چیز درباره داده ها، تحلیل داده ها، یادگیری ماشین و......
ما را در سایت همه چیز درباره داده ها، تحلیل داده ها، یادگیری ماشین و... دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : Admin93 bigdata بازدید : 116 تاريخ : دوشنبه 12 دی 1401 ساعت: 15:44

یادگیری ماشین خودکار (AutoML) به چه معناست؟ یادگیری ماشین خودکار (AutoML) یک رشته عمومی است که شامل خودکارسازی وظایف تکراری در فرآیند یادگیری ماشینی (ML) است. هدف مهم AutoML کاهش نیاز به دانشمندان داده با تحصیلات بالا برای ساخت، آموزش و نگهداری الگوریتم‌های یادگیری ماشینی است. یک سازمان از هوش مصنوعی (AI) برای حل مشکلات تجاری استفاده می کند و آن را برای توسعه دهندگان نرم افزار داخلی و متخصصان خط کسب و کار (LOB) آسان تر می کند.Bedan آموزش خودکار ماشین (AutoML) را توضیح می دهد برخی از تکنیک‌ها و ابزارهای یادگیری ماشین خودکار به منظور تسریع و خودکارسازی آماده‌سازی داده‌ها - تجمیع داده‌های کلی از منابع مختلف - طراحی شده‌اند. بخش‌های دیگر این فرآیند مهندسی ویژگی‌ها را هدف قرار می‌دهند – انتخاب ویژگی و استخراج ویژگی بخش بزرگی از نحوه عملکرد الگوریتم‌های یادگیری ماشین هستند. خودکارسازی این موارد می‌تواند فرآیند طراحی یادگیری ماشین را بیشتر بهبود بخشد. یکی دیگر از بخش‌های یادگیری ماشین خودکار، بهینه‌سازی فراپارامتر است که از طریق روش‌های مختلف انجام می‌شود. مهندسان می توانند از تکنیک های فراابتکاری مانند بازپخت شبیه سازی شده یا سایر فرآیندها برای ایجاد یادگیری خودکار ماشین استفاده کنند. نکته پایانی این است که یادگیری ماشینی خودکار یک اصطلاح فراگیر برای هر تکنیک یا تلاشی برای خودکار کردن هر بخشی از فرآیند یادگیری ماشینی «پایان به انتها» است.

برایخواندن مطالب بیشتر درمورد یادگیری ماشین خودکار و یا انجام پروژه یادگیری ماشین خودکار روی لینک زیر کلیک کنید.
https://bigpro1.com/fa/automated-machine-leaing/

همه چیز درباره داده ها، تحلیل داده ها، یادگیری ماشین و......
ما را در سایت همه چیز درباره داده ها، تحلیل داده ها، یادگیری ماشین و... دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : Admin93 bigdata بازدید : 143 تاريخ : يکشنبه 21 فروردين 1401 ساعت: 16:30

الگوریتم‌های یادگیری ماشین با ناظر برای یادگیری از روی نمونه‌ها طراحی شده‌اند. نام یادگیری با ناظر هم از این ایده سرچشمه می‌گیرد که آموزش این نوع الگوریتم‌ها مانند این است که یک معلم بر کل روند آموزش نظارت دارد.

هنگام آموزش الگوریتم یادگیری با ناظر داده‌های آموزشی متشکل از ورودی‌هایی است که با خروجی‌های صحیح جفت شده‌اند؛ یعنی داده‌ها برچسب خروجی‌های صحیح دارند. در حین آموزش، الگوریتم الگوهایی در داده‌ها را جست‌وجو می‌کند که با خروجی‌های مدنظر ارتباط دارند و آن الگوها را یاد می‌گیرد.

پس از آموزش، الگوریتم یادگیری با ناظر ورودی‌های جدیدی را می‌گیرد که خروجی مدنظر آن‌ها مشخص نیست. براساس داده‌های آموزشی قبلی تعیین می‌کند که ورودی‌های جدید به کدام برچسب طبقه‌بندی شوند یا به‌عبارت دیگر چه خروجی دارند.

هدف از یک مدل یادگیری با ناظر پیش‌بینی برچسب صحیح برای داده‌های ورودی جدید است.

برای خواندن مطالب بیشتر درمورد یادگیری ماشین روی لینک زیر کلیک کنید.

https://bigpro1.com/fa/supervised-machine-leaing/

همه چیز درباره داده ها، تحلیل داده ها، یادگیری ماشین و......
ما را در سایت همه چیز درباره داده ها، تحلیل داده ها، یادگیری ماشین و... دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : Admin93 bigdata بازدید : 185 تاريخ : يکشنبه 21 فروردين 1401 ساعت: 14:27

در سال‌های گذشته انسان‌ها فکر می‌کردند که خودشان تنها موجودات هوشمندی هستند که از توانایی یادگیری برخوردارند. امروزه بشر ماشین‌هایی طراحی کرده است که با بهره‌گیری از شیوه یادگیری مغز انسان می‌تواند بیاموزد. یادگیری ماشین همان تکنولوژی نوظهوری است که با کمک الگوریتم‌های خاص خود می‌تواند داده‌ها را جمع‌آوری کرده و تجربیات خود را در تشخیص مسائل پیرامون و حل آن‌ها افزایش دهد. اگر می‌خواهید بدانید ماشین لرنینگ چیست و چگونه کار می‌کند، با مکتب‌خونه همراه باشید.

در عوض الگوریتم‌های یادگیری ماشین به کامپیوترها امکان آموزش ورودی داده‌ها و استفاده از تجزیه و تحلیل آماری برای گرفتن خروجی در یک محدوده خاص را می‌دهد. به همین دلیل یادگیری ماشین کار کامپیوترها را در ساخت مدل از داده‌های نمونه تسهیل می‌کند تا فرایندهای تصمیم‌گیری بر اساس ورودی داده‌ها به‌صورت خودکار انجام شود.

مقاله یادگیری ماشین وبسایت بیگ پرو1 یک مقاله جامع در این زمینه است.

همه چیز درباره داده ها، تحلیل داده ها، یادگیری ماشین و......
ما را در سایت همه چیز درباره داده ها، تحلیل داده ها، یادگیری ماشین و... دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : Admin93 bigdata بازدید : 198 تاريخ : يکشنبه 21 فروردين 1401 ساعت: 13:04

تمامی پرسشنامه‌ها، فارغ از موضوع، باید از یک سری قوانین پیروی کنند که به شرح زیر است:

سوالات باید منظور خود را به فرد مقابل برسانند. یعنی جمله بندی و گزینه‌های احتمالی نباید پرسش شونده را به مشکل بیاندازد؛
سوالات باید سلایق مختلف را دربرداشته باشند و نباید فرد ناچار شود نظری جز عقیده خود را اعلام کند. یعنی فردی که نظر Q را دارد نباید ناچار شود که A را انتخاب کند؛
پرسشنامه‌های استاندارد معمولا پس از اتمام بخش اصلی، قسمتی به عنوان open"answer دارند و از این طریق، می‌کوشند جنبه‌های جدید مساله را از دید مخاطب بشناسند؛
هر آیتم تنها یک موضوع را بررسی می‌کند؛ فرضیه سازی درباره شیوه پاسخ گویی مجاز نیست؛ سوال به هیچ عنوان نباید فرد را به سمت و سویی مشخص هدایت کند؛ ایجاد ذهنیت منفی از طریق کلام در متن سوال غیرمجاز است.
برای درک بهتر موضوع نیاز است بدانیم همه ساله تعداد قابل توجهی پژوهش رد می‌شوند زیرا مشخص می‌شود فرض آن‌ها روی پرسشنامه‌ای غلط استوار شده و از وب سایت‌های نامعتبر دانلود پرسشنامه انجام شده است.

وبسایت های بسیاری در این زمینه وجود دارند، یکی از وبسایت های معتبر که در محیطی ایمن و با رابط کاربری ساده پرسشنامه شما را ایجاد می کند وبسایت بیگ پرو1 است، این سامانه لینک پرسشنامه ایجاد شده توسط شما را در اختیارتان قرار می دهد و شما با انتشار آن مخاطب خود را دعوت می کنید که به پرسشنامه شما پاسخ دهند، پاسخ ها در سیستم بیگ پرو1 ذخیره شده تا نتیجه کامل را در اختیار شما قرار دهد.

برای ورود به این سامانه اینجا کلیک کنید.

همه چیز درباره داده ها، تحلیل داده ها، یادگیری ماشین و......
ما را در سایت همه چیز درباره داده ها، تحلیل داده ها، یادگیری ماشین و... دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : Admin93 bigdata بازدید : 138 تاريخ : يکشنبه 21 فروردين 1401 ساعت: 12:25

سه نوع تجزیه و تحلیل آماری عمده وجود دارد:

تجزیه و تحلیل آماری توصیفی (Descriptive Statistical Analysis)
آمار توصیفی ساده‌ترین شکل تجزیه و تحلیل آماری است که با استفاده از اعداد، کیفیت‌های یک مجموعه داده را توصیف می‌کند. این امر باعث می‌شود تا بتوانید مجموعه داده‌های بزرگ را به فرم‌های ساده و فشرده‌تر برای تفسیر آسان کاهش دهید.

تجزیه و تحلیل آماری استنباطی (Inferential Statistical Analysis)
تجزیه و تحلیل آماری استنباطی برای نتیجه‌گیری یا استنباط در مورد جمعیت بیشتر بر اساس یافته‌های یک گروه نمونه در آن استفاده می‌شود. این نوع آمار می‌تواند به محققان کمک کند تا تفاوت بین گروه‌های حاضر در یک نمونه را پیدا کنند.


تجزیه و تحلیل آماری هم‌بستگی (Associational Statistical Analysis)
تجزیه و تحلیل آماری هم‌بستگی ابزاری است که محققان از آن برای پیش‌بینی و علت‌یابی و همچنین برای یافتن روابط بین چند متغیر استفاده می‌کنند. این نوع آمار همچنین برای تعیین اینکه آیا محققان می‌توانند در مورد مجموعه داده‌ها از ویژگی‌های مجموعه داده‌های دیگر استنباط و پیش‌بینی کنند، استفاده می‌شود.

آمار هم‌بستگی پیشرفته‌ترین نوع تجزیه و تحلیل آماری است و برای انجام محاسبات ریاضی سطح بالا به ابزارهای نرم‌افزاری پیچیده‌ای نیاز دارد. برای اندازه‌گیری ارتباط، محققان از طیف وسیعی از ضرایب تنوع، از جمله تحلیل هم‌بستگی و رگرسیون استفاده می‌کنند.

اگر به تحلیل آماری علاقه مند هستید اینجا کلیک کنید.

همه چیز درباره داده ها، تحلیل داده ها، یادگیری ماشین و......
ما را در سایت همه چیز درباره داده ها، تحلیل داده ها، یادگیری ماشین و... دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : Admin93 bigdata بازدید : 185 تاريخ : شنبه 20 فروردين 1401 ساعت: 16:43